Ana içeriğe devam edin.

MT-TOPLULUK

Hoş Geldin, Ziyaretçi!

Başta Türkiye olmak üzere her yerde kendini geliştirme odaklı projeler geliştirmeyi ve içerik üretmeyi hedefleyen bir projeyiz. Burada herkes bir şeyler yapmak zorunda. Evet sen yardım alıyorsan yardım etmeyi de öğrenmen gerek.Mühendislik,tasarım,ücretsiz eğitimler gibi bir çok şey seni bekliyor.

(Sadece ziyaretçiler tarafından görüntülenir.)

Hoş Geldin, !

Kayıt işleminiz başarıyla tamamlandı. Sitemizde üyelikler e-posta onaylı olduğu için hesabınızı onaylamanız gerekiyor. Kayıt olduğunuz e-posta adresinin gelen ya da istenmeyen (spam) kutusunu kontrol ederek hesabınızı onaylayabilirsiniz. e-Posta gelmediyse veya farklı bir sorun yaşıyorsanız bizimle İletişim sayfasından irtibat kurabilirsiniz.

(Sadece hesabı aktif edilmemiş kullanıcılar tarafından görüntülenir.)

MAKİNETÜRK İletişim 
MAKİNETÜRK İletişim 

Duyuru1: Son zamanlarda aktvasyon maili üye olmak isteyenlere ulaşmakta zorlandığı tespit edilmiştir. Arka planda çalışmalar başlamıştır, sorun düzelecektir.
Duyuru2: Hesabını AKTİF edemeyen arkadaşlar " makineturkinfo@gmail.com " adresinden hesabını aktif edebilir.

İçten Yanmalı Motorlarda Kullanılan Termodinamik Çevrimler

Konu

#1
İçten yanmalı motorlarda kullanılan termodinamik çevrimler nelerdir? İçten yanmalı motorlarda kullanılan termodinamiği nedir? İçten yanmalı motorlarda kullanılan termodinamik çevrimler nasıl hesaplanır? İçten yanmalı motorlarda kullanılan termodinamik hesabı nasıl yapılır? İçten yanmalı motorlarda kullanılan termodinamik çevrimlerde neler hesaplanır? İçten yanmalı motorlarda kullanılan termodinamik çevrimler neyi gösterir?

Bilindiği gibi Otto motorunda ateşleme veya Diesel  motorunda  püskürtme olayları termodinamik bakımdan en uygun noktada olması gerekir.Madem ki bizim sistemde de ısı ve iş söz konusudur , motorlarda bir termodinamik sistemdir, ve bu yüzden bu sistemde de  termodinamik biliminin tüm kanunları geçerlidir.Bunlar aslında doğanın iki temel kanunudur.   Ateşleme veya püskürtme sonucunda yakıt içinde gizlenmiş olan kimyasal enerji ısı enerjisi olarak çıkmaktadır.Meydana gelen bu ısı silindir içinde bazı gelişmelere neden olmaktadır, en azından silindir içinde bulunan iş gazının P ,T gibi parametrelerin artmasına neden olur.Artmış olan basınç  piston üzerine bir basınç kuvveti uygulamaktadır ve bunun sonucunda piston hareket eder ve bir iş almış oluruz.Ve yine daha önceki derslerimizden bildiğimiz gibi ısı ve iş arasındaki ilişkiyi inceleyen bilim dalına termodinamik denilmektedir.

- Termodinamiğin ikinci kanununa göre , ısı enerjisinin mekanik enerjiye dönüşebilmesi için farklı sıcaklıktaki iki ısı kaynağına gereksinim vardır.(Sıcak ve Soğuk) Çünkü bir enerji başka bir enerji türüne veya bir cisimden başka bir cisme geçebilmesi ancak bunlar arasında belirli bir potansiyel (seviye) olması halinde mümkündür.Bir termik makinenin çalışması için bu koşul gereklidir fakat yeter değildir.

- Termodinamiğin birinci kanuna göre enerji asla kaybolmaz , yalnız enerji bir şekilden başka bir şekle dönüşmektedir.Bizim sistemde silindir içine yakıt olarak göndermiş olduğumuz kimyasal enerji mekanik enerjiye dönüşmüştür, ve kaybolmamıştır. 


Çünkü farklı sıcaklıktaki iki ısı kaynağının teması ile yüksek seviyeden düşük seviyeye doğru bir ısı akışı olur , fakat bir mekanik iş almak olası değildir.Isı enerjisinin bir kısmının mekanik işe dönüşmesi için iki ısı kaynağı arasında kapalı bir çevrim oluşması gerekir.Bu kapalı çevrimi elde edebilmemiz için iki ısı kaynağı arasında bir iş maddesi veya iş gazı kullanılması ile mümkündür İçten yanmalı bir motordaki silindirin içinde gerçekleşen çevrim çok kompleks bir olaydır. Öncelikle, hava (SA motorda) veya hava-yakıt karışımı (KA motorda) silindire alınır ve az da olsa önceki çevrimde kalan egzoz gazları ile karışır. Bu karışım daha sonra sıkıştırılır ve yakılır; yanma sonundaki egzoz ürünleri büyük oranda CO2, H2O, SO2 ve N2 ile diğer birçok düşük oranlı bileşikleri içerir. Genişleme strokun’dan sonra egzoz supabı  açılarak karışım dışarı atılır. Gerçek çevrim bileşimlerin değiştiği için incelenmesi oldukça zordur. Motor çevrimlerini daha başa çıkılabilir kılmak için gerçek motor çevrimi aşağıdaki kabullerle ideal bir standart-hava çevrimi haline basitleştirilir: 

-  Çevrimler  tersinirdirler  ve kullanılan sistemin cidarları ısı geçirmezdir ( ısı transferine  izin vermez) Bunun sonucundada sıkıştırma ve genişleme süreçleri izantropiktir. Bu süreçlerin gerçekte izantropik olabilmeleri için çevrimin tersinir ve adyabatik olması gerekmektedir. Piston ve silindirler arasında normal çalışmada sürtünmeler bulunmaktadır. Ayrıca silindir içindeki gaz hareketlerinden doğan sürtünmeler çok küçüktür. Her strok için geçen sürede oluşacak  ısı transferini  ihmal edilebilecek seviyede tutmaktadır. Böylece sıkıştırma ve genişleme süreçlerinin neredeyse adyabatik ve tersinir olarak kabul edilmesi oldukça  doğru bir yaklaşımdır.   Bu elemanların yüzeylerinin çok iyi işlenmesi ve yağlanması sayesinde sürtünmeler minimumda tutulmakta ve bu yüzden sürtünmesiz ve tersinir olarak kabul edilebilmektedir. Sürtünmeler daha yüksek olsaydı otomobil motorları günümüzde çalışabildikleri 400-1000 bin km den çok önce aşınırdı. 

- Silindire giren karışım çevrim boyunca ideal gaz gibi davranır ve özellikleri değişmez. Bu yaklaşım silindir içindeki karışımın tamamına yakınının hava olduğu (sadece %7 ‘si yakıt.) çevrimin ilk yarısı için gayet uygundur. Hatta ikinci yarısında karışımın büyük çoğunlukla CO2, H2O ve N2 gibi gazlardan oluşması durumunda bile büyük hatalar doğurmamaktadır çünkü hava sabit özgül ısıya sahip bir ideal gaz gibi davranmaktadır.  -  Gerçek açık çevrim, egzoz gazlarının tekrar sisteme alındığını kabul eden kapalı bir çevrim haline getirilmiştir, yani ayni miktardaki iş gazı sonsuz sayıda çevrimi gerçekleştirebilir ve miktar olarak değişmez (m=sabit). Bu kabul giren ve çıkan gazların hava olduğu ideal standart-hava çevrimleriyle uygundur. Çevrimin kapalı hale getirilmesi çevrim analizini basitleştirmektedir 


 - Yanma, Otto çevriminde sabit hacimde, Diesel çevriminde sabit basınçta ve karışık  çevrimde hem sabit basınç hem sabit hacimde gerçekleşmektedir ve yanma prosesi yerine enerji olarak  ısı sokumu Q1 kullanılır.   

-  Sabite yakın basınçtaki emme stroku ve egzoz strokunun sabit basınçta olduğu kabul edilmiştir. Emme ve egzoz basıncının atmosfer basıncına eşit (P0 =1 atm) olduğu ve gaz  kelebeğinin  kısık olması  veya  aşırı doldurma yapılması durumlarında P0  dan farklı ve  sabit bir değer olduğu kabul edilmiştir.

 - Sistem dışına büyük bir entalpi’yi atan egzoz sürecinin kapalı çevrimde enerji karşılığı olan, sistemden bir ısı çıkışı Q2 olarak gösterilmiştir.    

Benzer Konular:

Linkleri görebilmek için sitemize üye ol manız veya giriş yapmanız gerekiyor. (Sitemize üyelikler ücretsizdir!)

İçten Yanmalı Motorların Çalışma Prensibi

Linkleri görebilmek için sitemize üye ol manız veya giriş yapmanız gerekiyor. (Sitemize üyelikler ücretsizdir!)
Cevapla

Bir hesap oluşturun veya yorum yapmak için giriş yapın

Yorum yapmak için üye olmanız gerekiyor

ya da
Task