Ana içeriğe devam edin.

MT-TOPLULUK

Hoş Geldin, Ziyaretçi!

Başta Türkiye olmak üzere her yerde kendini geliştirme odaklı projeler geliştirmeyi ve içerik üretmeyi hedefleyen bir projeyiz. Burada herkes bir şeyler yapmak zorunda. Evet sen yardım alıyorsan yardım etmeyi de öğrenmen gerek.Mühendislik,tasarım,ücretsiz eğitimler gibi bir çok şey seni bekliyor.

(Sadece ziyaretçiler tarafından görüntülenir.)

Hoş Geldin, !

Kayıt işleminiz başarıyla tamamlandı. Sitemizde üyelikler e-posta onaylı olduğu için hesabınızı onaylamanız gerekiyor. Kayıt olduğunuz e-posta adresinin gelen ya da istenmeyen (spam) kutusunu kontrol ederek hesabınızı onaylayabilirsiniz. e-Posta gelmediyse veya farklı bir sorun yaşıyorsanız bizimle İletişim sayfasından irtibat kurabilirsiniz.

(Sadece hesabı aktif edilmemiş kullanıcılar tarafından görüntülenir.)

MT- Mekanik Saat Bakım/Onarım 
MAKİNETÜRK İletişim 

Duyuru1: ARTIK ÜYE OLURKEN AKTİVASYON MAİLİ GÖNDERİLMEYECEKTİR.ÜYE OLDUĞUNUZDA ÜYE OLDUĞUNUZ MAİL ADRESİNE OTOMATİK BİR ŞEKİLDE RASTGELE BİR ŞİFRE GÖNDERİLECEKTİR.(Yine hata yaşayanlar bizlere mail atabilir.)

karbüratör nedir? ne işe yarar? Çeşitleri Nelerdir? Sistemi Parçaları Nelerdir?

J-K
0
1165

Konu

#1
Karbüratör nedir ve nasıl çalışır? Karbüratör ne işe yarar? Karbüratörün parçaları nelerdir? 

Benzin motorunun bir parçasıdır; akaryakıtla havayı karıştırarak patlayıcı bir bileşim meydana getirmeye yarar. Karbüratör başlıca üç iş görür: 1) Motora gerekli yakıtı gönderir; 2) Yakıtı buharlaştırır; 3) Uygun bir hava-yakıt karışımı sağlar.

Karbüratörü en basit şekliyle bir boruya benzetebiliriz. Borunun bir ucundan hava girer, ortada hava ile yakıt karışır. Benzin-hava buharı öbür uçtan motora gider. Motorda yakılmaya uygun bir bileşim 

Karbüratör Çeşitleri Nelerdir?
Bu başlık altında karbüratörlerin çeşitleri havanın akış yönüne ve boğaz sayısına göre sınıflandırılmıştır. Ayrıntılarını okumaya devam ettiğiniz takdirde bulabiliriniz.
A – Havanın Akış Yönüne Göre Karbüratörler
I Dikey Akışlı Karbüratörler: Standart otomobillerde kullanılır. Hava boğazı dikey pozisyondadır. Yakıt haznesi boğazın yan tarafında bulunur. Çoğunlukla üst bölümünde hava filtresi, altında da emme manifoldu bulunur. Otomobillerde kullanıldığı için bizi en fazla ilgilendiren karbüratör çeşididir.
II Yatay Akışlı Karbüratörler: Motosikletlerde kullanılır. Ayrıca küçük jeneratör, çim biçme makinesi, motorlu testere ve ilaçlama motoru gibi makinelerde da bu tip karbüratörler tercih edilir. Boğaz yatay pozisyonda ve benzin haznesi boğazın alt bölümündedir. Gaz kelebeği yerine aynı işi gören gaz pistonu bulunabilir. Emme manifoldu olmaksızın doğrudan silindir kapağına bağlanabildikleri için, her silindire bir adet olacak şekilde bazı spor otomobillerde de kullanılmıştır.
B – Boğaz Sayısına Göre Karbüratörler
I – Tek Boğazlı Karbüratörler: Otomobillerde, belli bir hızın üstüne çıkmak istendiğinde; yokuş yukarı gitmek gerektiğinde veya buna benzer ekstra kuvvet gerektiren durumlarda, motora giren hava – yakıt miktarıyla birlikte karışımdaki benzin oranının da artırılması gerekir. Bunun için tek boğazlı karbüratörlerde, gaz kelebeğinin 3/4 oranında açılmasıyla birlikte, yukarıda devreler başlığı altında anlatıldığı gibi boğaza ikinci bir kanaldan daha benzin akmaya başlar. Çok boğazlı karbüratörlerde ise burada devreye giren ikinci bir boğaz bulunur.
II – Çok Boğazlı Karbüratörler: Boğaz sayısı 2, 4, 6 veya daha fazla olabilir. Motosikletlerde ve çok silindirli yarış araçlarında, genellikle her silindir başına bir boğaz düşecek şekilde imal edilmiş olan karbüratörler kullanılır. Bunlarda tüm gaz kelebekleri aynı anda çalışır. Ancak standart otomobillerde kullanılan karbüratörlerde ise boğazların yarısı, sadece yüksek miktarda güç gerektiğinde, yani gaz pedalının son çeyreklik bölümünde devreye girer.


Karbüratör Sistemi Parçaları Nelerdir?

Karbüratör sisteminin çalışmasını sağlayan parçalar şu şekildedir:
1 - Karbüratör Şamandırası
2 - Karbüratör Rölanti Vidası
3 - Karbüratör Yakıt Devreleri
4 - Karbüratör Jiklesi
5 - Karbüratör Yakıt Kesme Selenoid Valfi


1 - Karbüratör Şamandırası
karbüratör içerisinde bulunan ve yakıt haznesinde belli bir seviyede yakıtı tutmasını sağlayan parçaya şamandıra denir. Benzin seviyesi üst limite geldiği anda benzin üzerinde yüzen şamandıra da yukarı hareket yaparak yakıt girişini kesecek ve yakıtın seviyesini belirleyecektir. Yakıt azaldıkça şamandıra aşağıya inecek ve yakıtın hazneye girmesini sağlayacaktır.
2-Karbüratör Rolanti Vidası
Motorun rölanti de çalışmasını sağlayan parçadır. Motor rölantide çalışırken gerekli benzin hava karışımını sağlamak için stopper görevi görerek gaz kelebeğinin minimum açıklığını ayarlayan vida dır. Bu stopper ayarı arttırıldıça rolanti devride yükselecektir. Bu nedenle karbüratörlü araçlarda rolanti ayarı manuel olarak yapılmaktadır. Sistemde yapılacak değişikler sonrası rölanti devri değişeceğinden dolayı tekrar ayarlanması gerekmektedir. Ayarı motor çalışır vaziyetteyken rölanti hızı takip edilerek yapılmalıdır.
3-Karbüratör Yakıt Devreleri
Bu devreler tek boğazlı karbüratörler için anlatılmıştır. Çok boğazlı karbüratörlerde boğazlar farklı zamanlarda çalışarak bu devrelerin yaptığı işlemi yapmaktadır.

Rölanti devresi: Yukarıda da ayar vidası bölümünde anlatıldığı gibi motorun rolanti hızında kullanılan karbüratör devresidir. Motor rolantide çalışırken yakıt ve hava karışımı bu devre üzerinden motora gider.
Yüksek hız devresi: Karbüratörün ana devresidir. Gaz kelebeğinin rolanti devirlerinin üstündeki bütün açıklıklarında bu devreye ihtiyaç duyulmaktadır. Gaz pedalına basıldığında hava yakıt karışımı bu devre üzerinden motora verilir.
Güç devresi: Gaz kelebeğinin yüzde 75 açıklığından sonra çalışmaya başlayan devredir. Maksimum gücün elde edilmesini sağlar. 
Kapış devresi: Ani hızlanmalarda motorun yakıt gereksimini sağlayan devredir. Karbüratör boğazı üzerinde bulunan kapış devresi ani gaza basıldığında benzin püskürtür. Bu sayede motorda oluşacak sağırlık azalacak ve motorun tepki verme süresi kısalacaktır.
Jikle devresi: Aşağıda da anlatılacağı gibi motorun soğuk havalarda çalışmasını sağlayan devredir.

4-Karbüratör Jiklesi Nedir
Karbüratör de gaz kelebeği dışında jikle kelebeği de bulunmaktadır. Jikle kelebeği karbüratör üstünde boğaz girişinde bulunmaktadır. Soğuk havalarda ihtiyaç duyulan jikle çekildiği takdirde jikle kelebeği kapanacak ve havanın girişini bir miktar azaltacaktır. Yani zengin karışım soğuk havalarda motorun kolay çalışmasını sağlayacak ve motor ısındıktan sonra jikle kolu eski haline getirilecektir. Kısaca özetlemek gerekirse jikle motora verilecek havanın miktarını azaltır.
5-Karbüratör Yakıt Kesme Selenoid Valfi
Kontak anahtarı kapatıldığında rölanti devresine giren yakıt kesilir ve motorda yakıt kesildiği için motor stop eder. Kontak açık konumdayken selenoid valf elektriklendiği için açık konuma gelir ve motorun rölanti hızında çalışması sağlanır. Eğer selenoid valfinde arıza oluşursa motora benzin yürümeyecektir. Karbüratör yakıt haznesi dolu fakat ona rağmen motora yakıt gelmiyorsa selenoid valf arızasından şüphelenebilirsiniz.
Cevapla

Bir hesap oluşturun veya yorum yapmak için giriş yapın

Yorum yapmak için üye olmanız gerekiyor

ya da
Task