Ana içeriğe devam edin.

MT-TOPLULUK

Hoş Geldin, Ziyaretçi!

Başta Türkiye olmak üzere her yerde kendini geliştirme odaklı projeler geliştirmeyi ve içerik üretmeyi hedefleyen bir projeyiz. Burada herkes bir şeyler yapmak zorunda. Evet sen yardım alıyorsan yardım etmeyi de öğrenmen gerek.Mühendislik,tasarım,ücretsiz eğitimler gibi bir çok şey seni bekliyor.

(Sadece ziyaretçiler tarafından görüntülenir.)

Hoş Geldin, !

Kayıt işleminiz başarıyla tamamlandı. Sitemizde üyelikler e-posta onaylı olduğu için hesabınızı onaylamanız gerekiyor. Kayıt olduğunuz e-posta adresinin gelen ya da istenmeyen (spam) kutusunu kontrol ederek hesabınızı onaylayabilirsiniz. e-Posta gelmediyse veya farklı bir sorun yaşıyorsanız bizimle İletişim sayfasından irtibat kurabilirsiniz.

(Sadece hesabı aktif edilmemiş kullanıcılar tarafından görüntülenir.)

Mekanik Titreşimler, Rezonans, Periyot ve Titreşim Mühendisliği

Konu

#1
Makine mühendisliğinde titreşimler yani titreşim problemleri çok önemli ve büyük bir yer kaplar. Bu açıdan size bu yazıda en basitinden mekanik titreşimler titreşimlerden bahsedeceğiz yani mekanik titreşimlerİn ne kadar önemli olduğunu ve makine mühendisliğinde mekanik titreşimler nasıl incelenir en basitinden size bunu bahsedeceğiz. Makine mühendisliğinde yani genel mühendislikte titreşim problemleri ve titreşim ve titreşimle daha doğrusu nasıl uğraşılır ve nasıl başa çıkılır bunlardan bahsedeceğiz.

Şimdi size tabii bunlara başlamadan önce rezonans nedir size bunlardan bahsetmek gerekir.

Rezonans dışarıdan tahrik eden zorlayıcı etkinin frekansı, yani bu ne demektir, bir mekanik sistem var, titreşim içeren mekanik sistemde dışarıdan tahrik eden bir zorlayıcı kuvvet düşünün hani bu harmonik kuvvet olabilir ya da başka tür bir etki olabilir. Bu sistemin bir de doğal frekansı vardır. Doğal frekans nedir ondan bahsedecek olursak, şimdi bir cisme dışarıdan bir etki etki etmediğini düşünün ve bu cismin üç boyutlu uzayda kendi başına titreştiğini düşünün. İşte bu, sistemin kendi doğal frekansıyla titreşimi anlamına gelir. Şimdi dışarıdan zorlayıcı bir etki kuvvet sürekli bir kuvvet, harmonik kuvvet, var olduğunu düşünürsek ve bu harmonik kuvvet yani dış etki, sistemin doğal frekansı ile çakışırsa sistemde çok büyük yıkıcı etkiler meydana gelir ve genel olarak mekanik titreşimler konusu bu fenomen üzerinden yürür. Şimdi size çok basitinden paylaşacağım Bu videoda takoma köprüsü'nün çökmesini paylaşacağım. Takoma köprüsü Amerika Birleşik devletleri'nde yapılmış bir köprü hani belki çoğunuz biliyorsunuz ama burada dışarıdan zorlayıcı kuvvet olarak hem bu titreşim fenomeninde dışarıdan zorlayıcı kuvvet olarak bir rüzgar var köprünün üzerine etki eden rüzgar var normal şartlar altında hani. Bu gördüğünüz takıma köprüsü rüzgardan yıkılmaması gerekir ama dışarıdan etki eden kuvvetin frekansı köprünün Kendi doğal serbest titreşim frekansları ile çakışınca işte böyle yıkıcı etkiler ortaya çıkabiliyor videodan da çok rahat bir şekilde görebilirsiniz

Titreşim problemlerinde makine mühendislerinin en çok kullandığı bir tanım ise serbestlik derecesidir. Serbestlik derecesini kısaca tanımlayacak olursak bir titreşim fenomeni düşünün bir sistem aynı takoma köürüsü gibi bir sistem- Bu sistemin herhangi bir anda bütün parçalarının konumlarının tamamen belirli olabilmesi için gereken birbirinden bağımsız minimum uzaydaki koordinat sayısıdır nasıl diyoruz x ekseni y ekseni x ekseni etrafında dönüş y ekseni etrafında dönüş bildiğiniz üzere bir rijit parçanın uzaydaki maksimum maksimum serbestlik derecesi 6'dır serbestlik derecesinin kısaca tanımı budur şimdi mekanik titreşimler de titreşen fenomenleri gözlemlediğimiz için bu genelde de bu titreşim problemlerinin bir periyodu ve frekansı olur bir harmonik kuvvetinde periyodu ve frekansı olur belki biliyorsunuzdur ama periyodun ve frekansını kısaca tanımını yapacak olursak periyod titreşim hareketinin bir kez tekrarlanması için gereken süre harmonik hareket demiştik harmonik hareketin bir periyodu yani bir periyodu demek titreşim hareketinin bir kez tekrarlanması demek.



[Resim: sd.png]


frekansı tanımlayacak olursak birim zamandaki titreşim sayısı ne demek daha demin periyodu tanımlamış tık frekans ise birim zamandaki periyot sayısıdır bakın arkadaşlar anladığınız üzere mekanik titreşimlerin temelleri yine fiziğe dayanıyor lise fiziğine dayanıyor yani bu temel bilgileri bilmez isek titreşim mühendisliği yani makine mühendisliğinden sonra titreşim mühendisliği yapamayız

Tabii bir titreşim problemi ile uğraşırken o titreşiminin incelen titreşimi incelenen sistemi bazı mühendislik varsayımları yaparak matematik modelini oluşturmak zorunda kalırız işte mühendislik burada devreye giriyor matematik modeli oluşturmak çok önemli bir araba sisteminin titreşim modelini oluşturuyor olabilmek ne kadar iyi bir titreşim ve akustik mühendisi olacağınıza bağlıdır.

Bu yazıda amacım sizlere en basitinden mühendislik seviyesindeki titreşim problemlerinin temelleri ne tür şeylere dayanıyor onu anlatmaya çalıştım bu konunun altında titreşim ile alakalı tartışmaların dönmesi beni mutlu edecektir. Bu konuda bilgili olsanız yani titreşim konusunda bilgi ilgili olsanız ya da olmasanız bile lütfen yorumlarda kendi görüşlerinizi bildiklerimizi anlatın bir tartışma güzel bir tartışma ortamı olsun Smile))) Hayırlı forumlar.

titreşim nedir, serbest titreşim nedir, doğal frekans nedir, periyot nedir, mekanik titreşimler ders notları, titreşm mühendisliği, titreşim problemleri, rezonans nedir, tacoma köprüsü, takoma köprüsü
Cevapla

Bir hesap oluşturun veya yorum yapmak için giriş yapın

Yorum yapmak için üye olmanız gerekiyor

ya da