Döner pistonlu motorlarda da dört zamanlı pistonlu motorların çalışma prensibi uygulanmaktadır. Pistonlu motorlarda bulunan alt ölü nokta ile üst ölü nokta arasında pistonun kat ettiği yola strok denilmektedir. Ancak bu motorlarda piston olmadığı için bu motorlara 4 zamanlı (stroklu) motor yerine, 4 fazlı motor da denilmektedir. Bu motorlarda döner piston, motor bloğu içerisinde yapmış olduğu bir dönme hareketiyle dört zamanı tamamlar. Fakat döner piston üstünde 120°‟lik açı farkı ile üç ateşleme yüzeyi vardır. Yani döner piston, bir devrini tamamladığında emme, sıkıştırma, ateşleme vakitlerini yapar. Böylece bu çalışma prensibiyle az hacimde, çok güç elde edilebilmektedir.
Emme Zamanı
![[Resim: Screenshot_1-27.png]](https://www.makineturk.net/wp-content/uploads/2020/04/Screenshot_1-27.png)
İçten yanmalı motorlarda olduğu gibi emme zamanında hava yakıt karışımı silindir içine emme portundan alınır.
Sıkıştırma Zamanı
![[Resim: Screenshot_2-23.png]](https://www.makineturk.net/wp-content/uploads/2020/04/Screenshot_2-23.png)
Bu zamanda içeri alınan yakıt-hava karışımı, rotorun iki ucu tarafından silindir yüzeyine sıkıştırılarak basıncı yükseltilir. Rotor döndükçe silindir içindeki karışımı sıkıştırır ve dolguyu ateşlemeye hazır hâle getirir.
Ateşleme (İş) Zamanı
![[Resim: Screenshot_3-22.png]](https://www.makineturk.net/wp-content/uploads/2020/04/Screenshot_3-22.png)
Sıkıştırılan hava-yakıt karışımı, bujiler tarafından ateşlenerek yanma olayı gerçekleşir. Yanmayla beraber oluşan genleşme ve basınç dalgası ile rotor dönmeye başlar ve bu sayede istenen güç sağlanmış olur.
Egzoz Zamanı
![[Resim: Screenshot_4-22.png]](https://www.makineturk.net/wp-content/uploads/2020/04/Screenshot_4-22.png)
Egzoz zamanında hava-yakıt karışımının yanması sonucu meydana gelen yanmış gazlar, egzoz portu üstünden, egzoz manifoldu ve borular aracılığı ile atmosfere gönderilir. Bu esnada rotorun bir ucu egzoz gazların dışarı gönderirken, diğer ucu emme portunu kapatmaktadır.
Benzer Konular:
Linkleri görebilmek için sitemize üye ol manız veya giriş yapmanız gerekiyor. (Sitemize üyelikler ücretsizdir!)
Linkleri görebilmek için sitemize üye ol manız veya giriş yapmanız gerekiyor. (Sitemize üyelikler ücretsizdir!)
Linkleri görebilmek için sitemize üye ol manız veya giriş yapmanız gerekiyor. (Sitemize üyelikler ücretsizdir!)
Motorlarda Sıkıştırma Oranı